Wie zoekt er een 'schoenhersteller'? | Bureau voor Tekst





 06 1965 2658
  jeroen@bureauvoortekst.nl



Wie zoekt er een 'schoenhersteller'?

Na tot vervelens toe chef-kok Bennie op televisie te hebben gezien, is het sinds enkele weken schoenmaker Mo die ons vertelt over bureau DTG. U weet wel: het bureau dat niet alleen websites maakt voor ondernemers, maar die websites bovendien vindbaar maakt. "Als je zoekt onder 'schoenherstellers', dan kom je meteen bij mij", vertelt een blije Mo. Maar zoeken de door hem gewenste klanten op internet werkelijk met het zoekwoord 'schoenherstellers'?

Schoenmaker

Nee, dat doen ze niet. Mensen die op internet via Google een schoenmaker zoeken, gebruiken de zoekterm 'schoenmaker'. En dus niet 'schoenhersteller' of 'schoenreparateur' of wat dan ook. Het probleem waar niet alleen DTG tegenaan loopt, maar iedereen die zich bezighoudt met zoekmachineoptimalisatie (seo), is dat je als websitedeveloper niet bepaalt welke zoektermen de beoogde bezoekers van je website gebruiken. Dat doen die bezoekers zelf, of we dat leuk vinden of niet.

Competitie

Had DTG de webpagina's van Mo dan moeten optimaliseren voor de zoekterm 'schoenmaker'? Ja en nee. Het probleem met zoekmachineoptimalisatie is dat het competitie is. Dat mensen met kapotte schoenen op internet een 'schoenmaker' zoeken en niet iets anders, is niet alleen een vaststaand feit dat we niet kunnen veranderen, maar ook iets wat de concurrenten van Mo evengoed snappen.

Ook zij hebben hun website - paginateksten en metadatering - daarom vol zitten met het woord 'schoenmaker', al dan niet in combinatie met bijvoorbeeld de naam van hun stad. Ook zij willen, om puur commerciële redenen, voorop rennen in de ratrace van Google.

Concurrentie

DTG kan een uitstekende website maken, zowel tekstueel als qua vormgeving. Concurrenten hebben daarop geen enkele invloed. Dat een ander bureau voor een concurrerende schoenmaker een website maakt die net zo goed is, heeft geen effect op de kwaliteit van DTG's website voor Mo. Met zoekmachineoptimalisatie ligt dat anders. In de rankings van Google gaat het succes van de ene site ten koste van het succes van de andere. Eén ding heeft DTG goed begrepen: met de populaire zoekterm 'schoenmaker' gaat het niet lukken, helaas.

Hillie's in Amsterdam

Dan maar 'schoenherstellers', moeten ze bij DTG hebben gedacht. En Mo heeft helemaal gelijk: typ je dat woord in, dan vind je zijn site, die van Meester Schoenmaker Hillie's in Amsterdam, als eerste. Zoek je onder 'schoenhersteller' - enkelvoud - dan staat Mo tweede. Maar zoeken we onder 'schoenmaker', zoals we uit onszelf zouden doen, dan moeten we door naar pagina 3, waar de meeste potentiële klanten van Mo zijn afgehaakt.

Overigens haalt Mo's winkel met de zoekterm 'schoenmaker' in combinatie met de plaatsnaam 'Amsterdam' nog wel pagina 1. Gelukkig maar, DTG doet het vast niet voor niets.







Bordewijk, Bureau voor Tekst

Oude Varkenmarkt 5
2311 VN Leiden

06 19 65 26 58
jeroen@bureauvoortekst.nl

KvK Den Haag: 27356606

Copyright © Bordewijk, Bureau voor Tekst 2004-2023