Bouw een website voor bezoekers, niet voor Google | Bureau voor Tekst





 06 1965 2658
  jeroen@bureauvoortekst.nl



Bezoekers? U wilt klanten!

Zoekmachineoptimalisatie of search engine optmization (seo) is bedoeld om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Een geoptimaliseerde webpagina krijgt - als het lukt - een hogere ranking en trekt meer bezoekers. Uw product of dienst komt daardoor onder de aandacht van meer (potenti le) klanten.

Hoewel er veel inspanningen voor nodig zijn en het vaak ook geld om de seo van een website goed te organiseren, wordt zoekmachineoptimalisatie gezien als gratis reclame. Anders dan met bijvoorbeeld een campagne via Google Adwords betaalt u immers niet voor iedere (extra) klik die een hogere pageranking uiteindelijk genereert.

Manipulatie?

De vele beschouwingen over seo staan vol met waarschuwingen dat websites niet moeten worden gebouwd voor Google, maar voor het publiek. Google wil niets anders dan de webpagina bovenaan plaatsen die voor een bezoeker de meeste waarde heeft. Deze 'winnende' pagina bevat informatie die van alle webpagina's het beste aansluit bij de zoekopdracht.

Wat Google absoluut niet wil: de pagina bovenaan plaatsen die het meeste geld en tijd heeft ge nvesteerd in (geforceerde) seo. We moeten oppassen dat zoekmachineoptimalisatie niet uitmondt in het (kunstmatig) manipuleren van iets ongrijpbaars als de zoekmachine Google, die vooral niet bedonderd wil worden! Er is alle reden om voorzichtig te zijn. Maak liever (gewoon) een goede site die wordt gewaardeerd, met veel informatie die gemakkelijk is te doorzoeken. Dan komen de backlinks vanzelf en daarmee (hopelijk) ook een betere Google ranking.

Keyword spamming

Daar komt iets bij. Een internetgebruiker die uw site heeft gevonden via Google, is nog geen klant. Er is pas winst als een bezoeker iets koopt of op z'n minst contact met u opneemt. Uw website moet zo'n bezoeker verleiden om rond te blijven neuzen en uiteindelijk een product of dienst af te nemen. De bezoeker moet niet wegklikken, maar 'blijven hangen'. Kan hij vinden wat hij zoekt? Komt hij gemakkelijk door de teksten heen, kan hij overweg met de structuur van uw site en valt de opmaak in de smaak?

Zo ja, dan is de kans op succes aanmerkelijk groter. Zo nee, dan is de vogel snel gevlogen en dat is bij menig website het gevolg van een doorgeslagen seo-strategie. Keyword spamming, het overdreven veelvuldige gebruik van zoektermen in een html-tekst, is daar een goed voorbeeld van. Leerden we op school niet al dat een tekst geen 'storende herhalingen' mag bevatten? Die zijn heel irritant voor de lezer. Dat weet Google ook.


Lees ook:

Gevonden door Google?

SEO: de strijd om Google

Wie zoekt er een 'schoenhersteller'?



Bordewijk, Bureau voor Tekst

Oude Varkenmarkt 5
2311 VN Leiden

06 19 65 26 58
jeroen@bureauvoortekst.nl

KvK Den Haag: 27356606

Copyright Bordewijk, Bureau voor Tekst 2004-2023