|
06 1965 2658 jeroen@bureauvoortekst.nl |
ContentmarketingContentmarketing is klanten vinden en binden met content. Een product of dienst komt onder de aandacht van potentiële klanten doordat die erover lezen, bijvoorbeeld op het internet. Maar contentmarketing is niet zomaar reclame. Het gaat erom dat u inhoudelijke informatie verstrekt en verspreidt in de vorm van (digitale) content die voorziet in een werkelijke behoefte bij uw publiek.Die informatie gaat niet direct over uw propositie, maar bijvoorbeeld over het vakgebied of de markt waarin u actief bent. U publiceert een whitepaper op een geschikt internetplatform over de voordelen van het type product dat u aanbiedt, of u schrijft regelmatig op social media over actuele ontwikkelingen. Het is vooral belangrijk dat lezers – uw publiek en uw klanten – die content delen en erop reageren, zodat de betreffende artikelen stijgen in de rankings van zoekmachines.
Nuttig of leukReclamemaker Hans van Dijk ('wij van wc-eend adviseren wc-eend') is kort en bondig in zijn definitie: 'contentmarketing is reclame maken door nuttige of leuke informatie te verschaffen.' Anders dan bij 'gewone' reclame gaat het om informatie die leuk, interessant of nuttig is, zodat uw doelgroep die informatie zelf actief opzoekt.Bijvoorbeeld: iemand zoekt thuis op internet naar informatie over zonnepanelen. Bent u aanbieder of importeur van zonnepanelen, dan is het belangrijk om deze potentiële koper met uw specifieke product in contact te brengen. U doet dat door artikelen te publiceren die zijn vragen inhoudelijk beantwoorden. Als deze content goed wordt ontvangen, worden uw stukken meer en meer gevonden en gelezen en stijgt de naamsbekendheid van uw product.
Objectief?Contentmarketing is het promoten van een product of dienst door een (continue) stroom van content die inhoudelijk interessant is voor potentiële kopers. Achterliggende gedachte is dat de moderne consument mondig is en zich goed wil laten informeren. Reclameberichten interesseren hem steeds minder; liever zoekt hij op internet zelfstandig naar de inhoudelijke en 'objectieve' informatie die hem in staat stelt de juiste beslissingen te nemen en de juiste aankopen te doen.Probeer deze consument te verleiden door zelf content aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper op internet. Natuurlijk komt uw product of dienstverlening wel degelijk ter sprake – linksom of rechtsom, direct of indirect – anders heeft het geen zin. We plaatsen het woord 'objectief' niet voor niets tussen aanhalingstekens.
Nieuw?Contentmarketing heeft een flinke vlucht genomen door de komst van het internet en vooral ook door de opkomst van social media. Daar vinden consumenten informatie die ze nodig hebben om goede aankoopbeslissingen te kunnen nemen. Ze laten zich informeren door andere consumenten, die bijvoorbeeld koopervaringen en recensies delen op Facebook. Toch is het begrip contentmarketing veel ouder. Om bij Hans van Dijk te blijven; hij wijst in zijn bestseller Zapklare Brokken terecht op producties als de Michelingids en het Blue Band Kookboek als succesvolle voorbeelden van contentmarketing uit een tijd zonder internet. |
|