|
06 1965 2658 jeroen@bureauvoortekst.nl |
SEO deel 1: websiteoptimalisatieZoekmachineoptimalisatie of search engine optimization (SEO) vergroot de kans dat een website wordt gevonden door zoekmachines als Google. Zoekmachineoptimalisatie begint met websiteoptimalisatie: de tekstuele optimalisatie van uw webpagina's. Een website optimaliseren kan door tekstuele aanpassingen in de metadatering van de verschillende webpagina's - zoals title-tag en meta-description - maar vooral in de html-teksten van die pagina's.Gebruik zoektermen die uw potentiële klanten gebruiken als ze op internet zoeken naar uw product of dienst. Gebruik wel zoekwoorden of combinaties daarvan die specifiek zijn, want met (te) algemene of concurrerende zoektermen lukt het niet. Die gebruiken uw concurrenten ook in hun zoekmachinegeoptimaliseerde webteksten en zijn daarom niet onderscheidend genoeg.
Landingspagina'sU moet zich namelijk wèl onderscheiden. Een ranking in Google is tenslotte relatief. Vooral de subpagina's van uw website zijn geschikt, omdat we daarin meer specifieke zoektermen kunnen verwerken. Een subpagina fungeert als landingspagina: door een specifieke zoekopdracht die op zich weinig te maken heeft met uw website als geheel, komt een bezoeker wel degelijk op uw site terecht.Onthoud dat Google geen websites vindt, maar webpagina's. Zorg voor diversiteit; maak (sub)pagina's vindbaar met verschillende zoektermen, zodat uw website als geheel aansluit bij meerdere, verschillende zoekopdrachten en kan worden gevonden door meer bezoekers. Dat vergroot de kans op een hogere ranking in de zoekresultaten van Google.
VolumebuildingMaak uw website groter, zorg voor aanvullende webpagina's met verdieping. Dat maakt uw website meer divers en als geheel interessanter voor meer potentiële bezoekers. Doe aan volumebuilding. Hoger eindigen in de zoekresultaten van Google kan door een website uit te breiden en regelmatig aan te passen.Maak uw site dynamisch. Zorg bijvoorbeeld voor extra webpagina's die handelen over zaken die gerelateerd zijn aan uw business, maar steeds andere aspecten daarvan belichten. De pagina's gaan over diverse onderwerpen en kunnen daarom worden geoptimaliseerd voor hun eigen (steeds weer andere) zoektermen of zoekwoordcombinaties.
InformatiefGoogle wil dat uw site informatief is voor zoekers op internet. Uw webpagina's moeten daarom waarde hebben voor zoveel mogelijk verschillende internetgebruikers, die allemaal een specifieke zoekopdracht hebben. Extra webpagina's met extra informatie kunnen op den duur zorgen voor een grotere toestroom. Schrijf die aanvullende teksten niet zozeer over uzelf, uw onderneming of product, maar over de markt waarin u actief bent. Over trends op die markt, of belangrijke ontwikkelingen en uw visie daarop.Extra content vergroot de kans dat klanten op uw site informatie vinden die hen verder helpt. Voor de inhoud kunnen we inspiratie opdoen op internet, maar heel belangrijk is dat de teksten uniek zijn. Zomaar wat copy-pasten van Wikipedia - of nog erger: van sites van concurrenten - is geen goed idee, daar prikt Google snel doorheen. Duplicate content kan bovendien problemen geven met auteursrecht.
SEO deel 2: websitepromotieHelaas zijn tekstuele aanpassingen alleen (nog steeds) niet genoeg. Extra webpagina's zijn ook belangrijk omdat we baat hebben bij een groot aantal backlinks. Een belangrijke graadmeter voor Google is het aantal malen dat vanuit andere (liefst grote en belangrijke) websites naar uw site wordt gelinkt. We moeten zorgen voor websitepromotie en dat kan door linkbuilding. Een ruime hoeveelheid backlinks geeft een website status en autoriteit.Aanvullende webpagina's fungeren als landingspagina's voor backlinks, bijvoorbeeld vanuit blogs waarop u een korte samenvatting van uw verhaal plaatst. Hoe meer verschillende landingspagina's met allemaal andere (maar aan uw business gerelateerde) onderwerpen en hoe meer backlinks naar die verschillende landingspagina's toe, hoe belangrijker uw site naar de mening van Google is. Maar vooral: hoe meer waarde uw site heeft voor bezoekers, het uiteindelijke doel.
Lees ook:
|
|
|