|
06 1965 2658 jeroen@bureauvoortekst.nl |
Drie schrijfstijlenZoals dat gaat in de 21e eeuw: de meest gevraagde teksten zijn webteksten. In het digitale tijdperk zijn de papieren (bedrijfs)folder en het traditionele magazine niet weg, maar de meeste communicatie vindt plaats op het internet. Daarom bestaat een schrijfopdracht meestal uit teksten voor websites: websitecontent. De schrijfstijlen van zulke teksten kunnen we onderverdelen in drie standaarden: informatief/zakelijk, commercieel/wervend en 'televisietaal'.1. Informatief/zakelijkU wilt een boodschap overbrengen zonder aanstellerij? Gewoon de lezer helder en zonder omwegen informeren wat u hem te bieden hebt? Hoe een regeling in elkaar steekt of hoe een (elektrisch) apparaat werkt? Hieronder een voorbeeld van een zakelijke tekst, puur en alleen bedoeld om de lezer afdoende te informeren: een beknopte uitleg over de inkeerregeling, geschreven in opdracht van de Nederlandse Belastingdienst.
2. Commercieel/wervendOok een commerciële tekst - bedoeld om producten of diensten te promoten - moet de lezer iets uitleggen. Hij moet weten wat de voordelen zijn van een propositie. Het verschil met een zakelijke tekst is dat een commerciële tekst niet alleen informeert, maar ook verleidt. Een goede reclametekst somt verkooppunten op en bespeelt de lezer met mooie woorden. Zoals de tekst hieronder, ooit geschreven voor een incassobureau dat het unieke principe 'Cure, we pay you' hanteerde.
3. TelevisietaalCommerciële teksten zijn minder 'statig' dan de als eerste genoemde zakelijke teksten. Het kan nog informeler, dat is wat ik bedoel met televisietaal. Is het u opgevallen dat nieuwsberichten die worden voorgelezen op radio en televisie vaak uit relatief korte zinnen bestaan en niet noodzakelijk uit volzinnen? Zo'n korte en bondige schrijfstijl maakt een tekst heel vlot en makkelijk om te lezen. Veel opdrachtgevers willen deze schrijfstijl voor hun website, omdat die tegemoet komt aan de eisen van de haastige internetbezoeker.
|
|