De techniek van het schrijven | Bureau voor Tekst





 06 1965 2658
  jeroen@bureauvoortekst.nl



Meer dan schrijven

Schrijven is meer dan schrijven alleen. Sterker: een schrijfproces begint met heel andere dingen. Wat gaan we precies doen? Welke informatie willen we 'communiceren' en welke stijl kiezen we? Hoeveel mensen spreken we voordat we beginnen? Welke vragen leggen we voor aan deze informanten en hebben we ook nog (ander) bronnenonderzoek nodig? Wie is de lezer? Wat wil hij weten, wat moet hij weten en wat weet hij al?

Het doel van een communicatiestrategie is het beïnvloeden van kennis, houding en gedrag, maar hoe maken we dat concreet? Het voorwerk is bij iedere schrijfopdracht anders. Dat is de reden dat veel schrijvers kiezen voor een standaard uur- of dagtarief en niet voor een woordtarief, hoewel een woordtarief opdrachtgevers meestal meer duidelijkheid geeft.

Essentie

Zijn we klaar met het voorwerk, hebben we alle informatie binnen en weten we hoe we deze 'content' in een tekst gieten? Dan gaan we aan de slag. We nemen plaats achter de computer. We 'klimmen in de pen', zouden we vroeger zeggen. Hoe? Allereerst door goed door te dringen tot de kern van het verhaal. Wat is de essentie? Waar gaat de tekst écht over? Wat zijn hoofd- en bijzaken? Een verhaal moet een duidelijke boodschap hebben, die zich idealiter laat samenvatten in één zin.

Dat is mooi, dan hebben we meteen de (pakkende) openingszin op het scherm. Vervolgens wijden we uit. We verklaren waarom de eerder vermelde kern van het betoog plausibel is, we komen met voorbeelden, we overtuigen de lezer door antwoord te geven op zijn kritische vragen die het gevolg zijn van een (gezond) wantrouwen. Een goede verkoper overtuigt door (mogelijke) bezwaren weg te nemen.

Bondige teksten

Tot slot: Bureau voor Tekst houdt zich niet bezig met het schrijven van teksten. Liever: Bureau voor Tekst schrijft, punt. Is het niet een van de meest elementaire eisen die je aan een tekstschrijver mag stellen, dat hij kort en bondig schrijft? Zich bezig houden met schrijven zegt niets meer dan schrijven; we gebruiken alleen teveel woorden. En wat zou een tekstschrijver anders moeten schrijven dan een tekst?

Juist in deze vluchtige tijd van internet en smartphones is de lezer snel verveeld en erop uit razendsnel informatie te vinden. Teksten moeten liefst 'oprolbaar' zijn. De eerste alinea is het belangrijkst en bevat gelijk alle noodzakelijke informatie. Latere alinea's voegen iets toe, maar zijn niet onmisbaar. Ook als de lezer voortijdig stopt, is de boodschap wel degelijk overgekomen.








Bordewijk, Bureau voor Tekst

Oude Varkenmarkt 5
2311 VN Leiden

06 19 65 26 58
jeroen@bureauvoortekst.nl

KvK Den Haag: 27356606