Drie verschillende schrijfstijlen: zakelijk, commercieel of beeldend | Bureau voor Tekst





 06 1965 2658
  jeroen@bureauvoortekst.nl



Drie schrijfstijlen

Zoals dat gaat in de 21e eeuw: de meest gevraagde teksten zijn webteksten. In het digitale tijdperk zijn de papieren (bedrijfs)folder en het traditionele magazine niet weg, maar de meeste communicatie vindt plaats op het internet. Daarom bestaat een schrijfopdracht meestal uit teksten voor websites: websitecontent. De schrijfstijlen van zulke teksten kunnen we onderverdelen in drie standaarden: informatief/zakelijk, commercieel/wervend en 'televisietaal'.

1. Informatief/zakelijk

U wilt een boodschap overbrengen zonder poespas? Gewoon de lezer helder en zonder omwegen informeren wat u hem te bieden hebt? Hoe een regeling in elkaar steekt of hoe een (elektrisch) apparaat werkt? Hieronder een voorbeeld van een zakelijke tekst, puur en alleen bedoeld om de lezer afdoende te informeren: een beknopte uitleg over de inkeerregeling, geschreven in opdracht van de Nederlandse Belastingdienst.


Spaargeld in het buitenland
Hebt u buitenlandse vermogensbestanddelen, zoals spaartegoeden? Dan bent u verplicht om die op te geven bij de Belastingdienst. Doet u dat niet, dan maakt u zich schuldig aan een misdrijf.

De inkeerregeling
Voor Nederlanders met buitenlandse vermogensbestanddelen die nooit zijn opgegeven, is er een speciale inkeerregeling. Daarmee biedt de Belastingdienst de mogelijkheid om alsnog juiste en volledige informatie over buitenlandse spaartegoeden te verschaffen. Door tijdig en vrijwillig uw belastingaangifte te verbeteren, voorkomt u dat de Belastingdienst sancties oplegt. Veel Nederlanders hebben al van de regeling gebruik gemaakt.


2. Commercieel/wervend

Ook een commerciŽle tekst - bedoeld om producten of diensten te promoten - moet de lezer iets uitleggen. Hij moet weten wat de voordelen zijn van een propositie. Het verschil met een zakelijke tekst is dat een commerciŽle tekst niet alleen informeert, maar ook overtuigt. Een goede reclametekst somt verkooppunten op en verleidt de lezer met mooie woorden. Zoals de tekst hieronder, ooit geschreven voor een incassobureau dat het unieke principe 'Cure, we pay you' hanteerde.


'Cure, we pay you'
U kent het principe 'no cure, no pay'? Ons incassobureau gaat verder. Slaagt uw dossier niet, dan betaalt u uiteraard niets: no cure, no pay. Maar lukt het ons wťl om een openstaande factuur via buitengerechtelijke incasso voldaan te krijgen, dan krijgt u van ons niet alleen het volledige factuurbedrag uitgekeerd. U krijgt daar bovenop een bonus van 15 procent!

Extraatje
Hoe dat kan? Heel eenvoudig: door niet u, maar uw debiteur te laten opdraaien voor onze bemiddelingskosten. Omdat wij vinden dat ook ķ tijd en energie hebt geÔnvesteerd in een lastig incassotraject, hebt u zo'n extraatje wel verdiend. Welkom op onze website!


3. Televisietaal

CommerciŽle teksten zijn minder 'statig' dan de als eerste genoemde zakelijke teksten. Het kan nog informeler, dat is wat ik bedoel met televisietaal. Is het u opgevallen dat nieuwsberichten die worden voorgelezen op radio en televisie vaak uit relatief korte zinnen bestaan en niet noodzakelijk uit volzinnen? Zo'n korte en bondige schrijfstijl maakt een tekst heel vlot en makkelijk om te lezen. Veel opdrachtgevers willen deze schrijfstijl voor hun website, omdat die tegemoet komt aan de eisen van de haastige internetbezoeker.


Extra mensen nodig?
Snel personeel nodig voor uw restaurant, cafť of hotel? Payroll is dť uitzender voor de horeca. Onze focus: gastvrijheid en een persoonlijke benadering. Onze missie: horecaondernemers ontzorgen. Sinds 2004 doen we niet anders. In heel Nederland.

Ontzorgen?
Ons idee over 'ontzorgen': u besteedt alle aandacht aan uw gasten. Vervelend papierwerk? U laat het allemaal aan ons over. Onze dienstverlening is NEN-gecertificeerd.







Bordewijk, Bureau voor Tekst

Oude Varkenmarkt 5
2311 VN Leiden

06 19 65 26 58
jeroen@bureauvoortekst.nl

KvK Den Haag: 27356606

Copyright © Bordewijk, Bureau voor Tekst 2004-2017